ماشین آلات سنگین هبلکس

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سیلندر  هیدرولیک

هیدرولیک، از کلمه یونانی(هیدرو) شکل گرفته است و این کلمه به معنی جریان حرکات مایع می باشد. در قرن های گذشته مقصود از کلمه هیدرولیک فقط آب بوده و البته بعد از گذر زمان عنوان هیدرولیک مفهوم بیشتری گرفته و معنی و مفهوم آن بررسی در مورد بهره برداری بیشتری از آب و حرکت دادن چرخ های آبی و مهندسی آب بوده است. مفهوم هیدرولیک در این قرن دیگر فقط به معنی آب نیست بلکه دامنه وسیع تری بخود گرفته و شامل قواعد و کاربرد مایعات دیگری، بخصوص (روغن معدنی) می باشد، به این دلیل خاصیت زنگ زدگی آب، در صنایع نمی توان از آن به عنوان انرژی منتقل کننده استفاده کرد به همین خاطر است که روغن را در صنایع جایگزین آب شده است و امروزه در صنایع از روعن بجای آب، مخصوصا برای انتقال انرژی در سیستم کنترل استفاده می شود.

سامانه‌های هیدرولیک که یکی از زیرمجموعه کلی سامانه‌های انرژی سیالات هستند (نوع دیگر پنوماتیک است)، برای انتقال انرژی استفاده می‌شوند. مزیت هیدرولیک نسبت به روش‌های انتقال انرژی مکانیکی و الکتریکی، قابلیت افزایش نیرو در حین انتقال و تغییر سریع جهت حرکت است؛ از آنجا که در هیدرولیک، انتقال انرژی با کمک یک سیال هیدرولیک انجام می‌شود و سیالات به طور کلی قابلیت شکل‌پذیری دارند و می‌توان آن‌ها را از مسیرهای دلخواه عبور داد.

مایعات تقریبا تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی ، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود.

سیلندر هیدرولیک (hydraulic cylinder) که به آن موتور هیدرولیک خطی نیز می گویند، یک محرک مکانیکی است که بدون نیاز به چرخدنده مکانیکی یا اهرم با انتقال فشار از سیال بوسیله یک پیستون به نقطه مورد نظر، امکان انتقال حرکت و نیروی خطی در سیستم های هیدرولیکی را فراهم می سازند. جک های هیدرولیک هم در کاربردهای صنعتی (پرس های هیدرولیک، جرثقیل ها، فورجینگ، بسته بندی ماشین آلات) و هم کاربردهای تجهیزات سیار (ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات ساخت وساز، تجهیزات دریایی) بکار گرفته می شوند. و در مقایسه با سیستم های پنوماتیکی، مکانیکی، و الکتریکی، سیستم های هیدرولیکی، ساده تر، با دوام تر، و با قدرت بیشتر هستند. برای مثال، ظرفیت توان یک پمپ هیدرولیک ده برابر یک موتور الکتریکی در همان ابعاد می باشد. به علاوه جک های هیدرولیک در شکل ها و مقیاس های گسترده، برای طیف گسترده ای از نیازهای کاربردی موجود هستند.

طرز کارکرد یک سیلندر  هیدرولیک بسیار ساده است. در جک‌های هیدرولیکی از انتقال دهنده نیرو که روغن است، استفاده می‌شود. مایعات دارای تراکم‌پذیری بسیار کمی هستند برای همین سرعت جک‌های هیدرولیکی قابل کنترل است و از طرفی دارای قدرت بالایی هستند.

قسمتی از جک که وزن قطعی که بر آن سوار است به آن فشار وارد می‌کند، دارای سطح مقطع بالایی است و قسمتی از جک که باید با تلمبه زدن، روغن را به حرکت در آورد، دارای سطح مقطع کمی است. به همین دلیل برای سطح مقطع زیاد، نیروی زیادی لازم است و برای سطح مقطع کم نیز نیروی کمی نیاز خواهد بود.
این بدان معنی است که متناسب با توان انسان، یک نیروی کم را به یک سطح مقطع کم وارد می‌کنیم تا به یک نیروی زیاد در سطح مقطع بزرگ، غلبه کنیم.

جک هیدرولیک وظیفه تبدیل انرژی هیدرولیک به مکانیک را بر عهده داشته و با ورود روغن هیدرولیک به آنها به صورت خطی حرکت می‌نمایند.

سیلندر های هیدرولیکی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
1- سیلندر های یک کاره (یک طرفه)
2-سیلندر های دو کاره (دو طرفه)

جکهای یکطرفه فقط دارای یک پورت ورودی روغن هیدرولیک می‌باشند. یعنی فقط سمت تمام قطر آنها تحت فشار هیدرولیک قرار می‌گیرد. این جکها تحت تاثیر نیروهای خارجی مانند نیروی وزن یا نیروی فنر باز می‌گردند.

جکهای دو طرفه دارای دو پورت ورود و خروج روغن هیدرولیک می‌باشند که از این طریق روغن به جلو و پشت پیستون منتقل شده و جک حرکت می‌نماید. یکی از پارامترهای مهم برای انتخاب جک هیدرولیک، مقدار نیرویی است که آن جک میتواند اعمال نماید و اصطلاحا به آن تناژ جک می‌گوئیم. با استفاده از این پارامتر میتوان ابعاد جک را تعیین نمود.

طراحی ساده

انعطاف پذیری

قابلیت افزایش نیرو

راندمان بالا

سادگی و دقت کنترل

اطمینان

در سیستم های هیدرولیک نسبت به سایر سیستم‌های مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و میتوان در هر نقطه به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت ، چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت میگیرد ولی در سیستم‌های مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، کلاچ و… استفاده می‌کنند. در این سیستم‌ها میتوان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین میتوان نیرو های بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و …) کنترل نمود. استفاده از شیلنگ های انعطاف پذیر ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستم‌های انعطاف پذیری تبدیل می‌کند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستم‌های دیگر به چشم می خورد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینه پایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان و سوئیچهای فشاری و حرارتی میتوان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ناگهانی، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستم‌ها دارد.

در انتخاب سیلندرهای هیدرولیک موارد ذیل باید در نظر گرفته شود:

  • حداکثر فشار کاری سیستم
  •  قطر پیستون و میله پیستون
  • نیروی سیلندر
  • حداکثر نیروی سیلندر
  • طول کورس سیلندر
  • حداکثر سرعت سیلندر
  • نحوه نصب سیلندر
  • وجود ضربه گیر
  • نوع و کاربرد  سیلندر
  • شرکت آذران پیشرو صنعت تبریز نزدیک به سه دهه اقدام به تولید انواع سیلندر های هیدرولیک نموده است و در طی این مدت با بهره گیری از کارشناسان مجرب داخلی و با استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات مدرن موفق به تولید انواع سیلندر های هیدرولیک جهت صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، خودروسازی، ماشین آلات راهسازی، خدمات شهری، صنایع ماشین سازی، قالب سازی، جیگ، فیکسچرها و سایر صنایع گردیده است.
    این شرکت قادر است انواع سیلندر های هیدرولیک از قطر ۲٠ میلیمتر تا ۵٠٠ میلیمتر و طول کورس تا ۷ متر را تولید نماید. محدوده فشار سیلندر های تولید شده توسط این شرکت ۱۶٠بار می باشد و بر اساس نیاز مشتری تا فشار ۴٠٠ بار قابل تحویل می باشد. این شرکت همچنین قادر است انواع سیلندر های هیدرولیک دو طرفه و یک طرفه و انواع مختلف سیلندر ها را بر اساس سفارش مشتری طراحی و تولید نماید. بخش دیگری از فعالیت های این شرکت شامل ساخت انواع جک های هیدرولیک جهت ساخت بالابرها و آسانسورها  می باشد که در دو نوع تلسکوپی و معمولی به همراه یونیت های هیدرولیک معمولی وشناور در روغن قابل ارائه می باشد. ما مفتخریم تا با ارائه خدمات هرچه بهتر به مشتریان گامی بلند در جهت پیشبرد صنعت کشور برداریم.
  • سیلندر هایی که در این شرکت تولید میشوند دارای یک سال گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند.
  • گروه صنعتی هبلکس گروه صنعتی هبلکس